انتخاب کفش مناسب: نکات مهم هنگام خرید کفش کودکان و بزرگسالان

  1. خانه
  2. مقالات
  3. انتخاب کفش مناسب: نکات مهم هنگام خرید کفش کودکان و بزرگسالان

استفاده از کفش مناسب سبب حفظ سلامتی پاها، سهولت در انجام فعالیت‌های جسمانی و جلوگیری از بروز آسیب‌دیدگی می‌شود.

انتخاب کفش مناسب سبب کاهش مشکلات مربوط به پا و محافظت از پا و مفاصل پا شده و در نتیجه انجام فعالیت‌های روزمره برای اشخاص ساده‌تر می‌شود. در زمان خرید کفش مناسب به غیر از ظاهر کفش بایستی به عملکرد و ویژگی‌های حفاظتی کفش نیز توجه شود.

انتخاب کفش مناسب برای حفظ سلامت پاها اهمیت زیادی دارد. هنگام انتخاب کفش باید نکات زیادی را در نظر گرفت از جمله اینکه کفش تنگ یا گشاد نباشد و تهویه و تعریق خوبی داشته باشد. یکی دیگر از نکات مهم این است که جاذب شوک وارد شده از زمین به پا باشد تا از ایجاد فشار به پا، زانو و کمر پیشگیری شود. متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید برای کسانی که دچار مشکات مختلف مچ و کف پا هستند انواع کفی و کفش طبی را بر اساس شرایط خاص هر بیمار طراحی می‌کنند. مراحل قالب‌گیری و ساخت کفش طبی در این کلینیک با جدیدترین دستگاه‌ها انجام می‌شود.جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید با شماره تلفن‌­های ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ و ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰ تماس حاصل فرمایید.

 

 

مزایای استفاده از کفش مناسب


کفش مناسب دارای مزایای زیر می‌باشد:

  • خاصیت ضربه‌گیری – لایه میانی در واقع بخش اصلی کفش محسوب شده و دارای خاصیت ضربه‌گیری می‌باشد.کفش‌ها سبب کاهش نیروی بدن بر پاها نمی‌شوند؛ بلکه سبب افزایش زمان تأثیر نیرو شده و در نتیجه بدن زمان کافی جهت سازگاری با نیروی وارده را در اختیار خواهد داشت.
  • محافظت از پاها- کفش مناسب بایستی در زمان تماس پا با زمین سبب حفظ راستای پا شود.
  • احساس راحتی در زمان استفاده – شخص بایستی در همان ابتدای استفاده از کفش احساس راحتی کند.
  • اندازه مناسب- کفش بایستی از لحاظ طولی و عرضی دارای فضای کافی باشد. همچنین کفش نباید بیش از حد محکم باشد و پای شخص باید در کفش احساس راحتی داشته باشد.

مقایسه کفش مناسب پیاده‌روی و کفش مناسب دویدن 


مقایسه کفش مناسب پیاده‌روی و کفش مناسب دویدن

کفش مناسب برای پیاده‌روی باید دارای خاصیت جذب شوک در قسمت پاشنه و زیر پنجه پا باشد، زیرا این ویژگی‌ها می‌توانند به کاهش درد پاشنه و سوزش و درد در قسمت زیر پنجه پا کمک کنند. برخی افراد ترجیح می‌دهند که کف کفش مقداری قوس داشته باشد تا بتوانند وزن را به راحتی از پاشنه به نوک پا منتقل کنند.

همچنین، کفش مناسب برای دویدن باید دارای خاصیت جذب شوک و ضربه باشد و همچنین از استحکام زیادی در برابر پیچش برخوردار باشد. این ویژگی‌ها می‌توانند از بروز درد ساق پا، التهاب تاندون، درد پاشنه، شکستگی تنشی و آسیب‌دیدگی‌های دیگر جلوگیری کنند.

بعضی افراد تمایل دارند که از کفش‌های مینیمالیست استفاده کنند، زیرا این نوع کفش‌ها می‌توانند احساسی شبیه به راه رفتن با پای برهنه بر روی زمین ایجاد کنند و از برخورد اشیاء آسیب‌رسان با پای شخص جلوگیری کنند.

عوارض پوشیدن کفش نامناسب


در صورتی که کفش بیش از حد تنگ یا گشاد باشد یا از پا محافظت نکند، امکان دارد فعالیت‌های جسمانی باعث وارد آمدن فشار بر ساق و مچ، کف پا و مفاصل پا شوند. این فشار می‌تواند سبب بروز درد و آسیب‌دیدگی شود.

استفاده از کفش نامناسب می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌دیدگی‌های ورزشی مانند درد ساق پا و درد تاندون آشیل، ایجاد میخچه، انحراف شست پا، فرورفتگی ناخن در گوشت و بروز مشکلات مرتبط با وضعیت بدنی و کمردرد شود.

انتخاب کفش مناسب به جلوگیری از ایجاد آسیب‌دیدگی کمک می‌کند. استفاده از کفش نامناسب سبب بروز موارد زیر می‌شود:

  • در صورتی که کفش با فعالیت مورد نظر و وزن بدن متناسب نباشد می‌تواند سبب افزایش احتمال آسیب‌دیدگی شود. برای مثال کفش مناسب دویدن با کفش ساحلی متفاوت می‌باشد.
  • استفاده از کفش نامناسب می‌تواند مشکلات موجود مانند درد یا التهاب مفصل در لگن، زانوها، مچ پا یا کف پا را افزایش دهد.
  • حتی استفاده کوتاه‌مدت از کفش نامناسب می‌تواند باعث وارد آمدن فشار و ایجاد درد استخوان و مفاصل و بافت‌های نرم شود. ایستادن به طور مداوم برای مدت طولانی نیز می‌تواند سبب بروز موارد فوق شود.
  • نوع کفش تأثیر به سزایی بر نحوه راه رفتن و گام برداشتن دارد. حرکت پا در هر قدم بر کل بدن اثر می‌گذارد. در صورت قدم برداشتن به طور صحیح، ابتدا پاشنه پا با زمین برخورد می‌کند. سپس قوس کف پا مقداری به داخل گردش کرده و باعث می‌شود تا قسمت زیر پنجه پا و سپس انگشت شست با زمین تماس پیدا کنند. سپس پاشنه پا از زمین برداشته شده و سبب می‌شود تا شخص بتواند زیر پنجه پا و انگشت شست را از روی زمین بلند کند.
  • قوس کف پای برخی از افراد بیشتر یا کمتر از حد نیاز به سمت داخل گردش می‌کند. این مساله بر نحوه جذب شوک توسط پا اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به وارد شدن فشار اضافی بر مفاصل پا شود.
  • برخی از انواع کفش مانند کفش‌های پاشنه بلند برای انجام فعالیت جسمانی مناسب نیستند.

کفش مناسب می‌تواند به جلوگیری، کاهش و یا رفع درد پا کمک کند. عدم وجود درد تأثیر به سزایی بر عملکرد و نحوه انجام حرکات دارد.

نحوه انتخاب کفش مناسب


نحوه انتخاب کفش مناسب

اندازه‌گیری پا

اندازه پاها بایستی یک یا دو بار در سال در فروشگاه کفش اندازه‌گیری شوند. به اندازه پاها در زمان ده سال پیش نمی‌توان استناد کرد. رباط‌ها و بافت‌های نرم دیگر در پا با افزایش سن سست شده و دچار کشیدگی می‌شوند. در نتیجه حالت و اندازه پا تغییر پیدا می‌کند.

بر طبق تحقیقات انجام شده، تعداد زیادی از افراد از کفش با اندازه نامناسب استفاده می‌کنند. این مساله با بروز درد و عارضه‌های پا مرتبط می‌باشد. به همین دلیل از اندازه طول، عرض و طول قوس پای خود اطمینان حاصل کنید.

خرید کفش در ساعات پایانی روز 

توصیه می‌شود که اندازه‌گیری پا و خرید کفش در زمان پایانی روز انجام شود، زیرا پای بیشتر افراد در این زمان مقداری ورم می‌کند. با تهیه کفش در این زمان، احتمال انتخاب کفشی که بیش از حد تنگ باشد کاهش پیدا می‌کند.

ایستادن در زمان اندازه‌گیری پا

هنگام اندازه‌گیری پاها، بهتر است در حالت ایستاده قرار بگیرید، زیرا پاها در این حالت بیشتر پهن می‌شوند. توصیه می‌شود که شخص دیگری پاهای شما را اندازه‌گیری کند تا وزن بدن به طور کامل بر روی پاها قرار بگیرد و نحوه ایستادن بر اندازه و شکل پا تأثیر می‌گذارد.

اندازه‌گیری طول قوس کف پا

برای اندازه‌گیری طول قوس کف پا، باید فاصله پاشنه تا قسمت زیر پنجه پا یا محل خم شدن مفصل انگشت شست پا را اندازه گرفت. محل خمیدگی انگشت شست باید با محل خم شدن کفش مطابقت داشته باشد. برای این منظور، با استفاده از هر دو کفش بر روی انگشتان پای خود بایستید. اگر کفش عقب‌تر یا جلوتر از مفصل انگشت شست خم شود، کفش مورد نظر با در نظر گرفتن طول قوس پا برای شما مناسب نمی‌باشد.

امتحان کردن کفش با استفاده از پای بزرگتر

امتحان کردن کفش با استفاده از پای بزرگتر

معمولاً یکی از پاها کمی از پای دیگر بزرگتر می‌باشد. در زمان خرید کفش بایستی توجه شود که کفش مورد نظر اندازه پای بزرگتر باشد. در صورتی که کفش بزرگتر از پای شخص باشد می‌توان از پدها و کفی‌ها مختلفی جهت اشغال فضای داخل کفش استفاده کرد. ولی چنانچه کفش تنگ باشد، افزایش فضای داخل کفش امکان‌پذیر نمی‌باشد.

در صورتی که پاها به میزان ۵/۱ سایز با هم اختلاف داشته باشند، بایستی از دو کفش با اندازه مختلف استفاده شود.

استفاده از جوراب مناسب 

استفاده از جوراب مناسب در زمان انتخاب کفش از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورت خرید کفش رسمی، بایستی جورابی را که معمولاً با این نوع کفش استفاده می‌کنید در نظر بگیرید.

در صورت خرید کفش ورزشی نیز بایستی ضخامت جوراب مورد استفاده را مد نظر قرار دهید. ضخامت جوراب تا حد زیادی بر انتخاب کفش مورد نظر تأثیر می‌گذارد.

وجود فضای کافی در قسمت جلوی کفش 

بایستی بین بزرگترین انگشت و قسمت انتهایی کفش مقداری فضای خالی وجود داشته باشد. معمولاً این فضا تقریباً به اندازه نوک انگشت اشاره (در مورد دستان کوچک) و یا انگشت کوچک (در مورد دستان بزرگ) می‌باشد. معمولاً طول  انگشت شست پای بیشتر افراد از طول دیگر انگشتان بیشتر است؛ ولی در برخی از افراد طول انگشت دوم پا از طول انگشت شست پا بیشتر می‌باشد. (انگشت مورتون)

وجود فضای کافی در قسمت عقب کفش 

قسمت عقب کفش نباید تا حدی تنگ باشد که باعث فشردگی پاشنه شود. در نتیجه امکان دارد سوزش و حساسیت پوستی و تاول ایجاد شود. به این منظور بین قسمت عقب پاشنه و کفش بایستی در حدود ۸/۱ اینچ فاصله وجود داشته باشد.

وجود فضای کافی در قسمت انگشتان پا 

انگشتان پا برای حرکت کردن به فضا نیاز دارند. عدم وجود فضای کافی برای حرکت انگشتان پا می‌تواند سبب ایجاد پینه، میخچه، مورتون نوروما یا تغییر شکل انگشتان شود.

راه رفتن با استفاده از هر دو کفش 

با استفاده از هر دو کفش در محوطه فروشگاه و بر روی سطوح از جنس مختلف راه بروید.

برخی از فروشگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند که کفش‌ها را در باشگاه و بر روی تردمیل نیز امتحان کنید. در این صورت می‌توانید بدون کثیف شدن کفش‌ها آن‌ها را به طور کامل ارزیابی کنید. در صورتی که کفش‌ها را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اید، توصیه‌های مربوط به خرید را مطالعه کنید تا در صورت امکان از تعویض یا پس دادن جنس خریداری شده بهره‌مند شوید.

احساس راحتی در زمان استفاده از کفش

احساس راحتی در زمان استفاده از کفش

شخص بایستی در همان ابتدای زمان استفاده از کفش‌ها در فروشگاه احساس راحتی کند. به هیچ عنوان با این تصور که کفش‌ها در آینده برای پوشیدن مناسب و راحت خواهند بود، از فروشگاه خرید نکنید. در صورت خرید آنلاین و در صورتی که از خرید رضایت نداشتید، فوراً جنس را پس داده یا تعویض کنید.

مزیت استفاده از کفش‌های بنددار 

کفش‌های بنددار به منظور تطبیق با نیازهای مرتبط با پاهای اشخاص انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شوند. کفش‌های بدون بند قادر به سازگاری با تغییرات شکل و اندازه پاها نمی‌باشند و به اندازه کفش‌های بنددار قادر به محافظت از پا نیستند.

استفاده از راهنمایی شخص باتجربه جهت انتخاب کفش مناسب

در صورت وجود مشکلات مرتبط با پا و یا عدم اطمینان از انتخاب کفش مناسب، توصیه می‌شود که در فروشگاه کفش از راهنمایی شخص باتجربه در این زمینه استفاده کنید. انتخاب و ارزیابی کفش مناسب امکان دارد به ۴۵ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد.

به کار بردن ابزار طبی در کفش جهت رفع مشکلات پا


در صورت وجود مشکلات مرتبط به پا، کفش‌ها بایستی تعویض شوند و یا در آن‌ها تغییراتی ایجاد شود. همچنین امکان دارد به استفاده از ابزار طبی در کفش جهت محافظت از پاها نیاز باشد.

استفاده از کاپ پاشنه

کاپ پاشنه می‌تواند سبب تسکین درد زیر پاشنه بشود. کاپ پاشنه از پلاستیک، فوم یا لاستیک ساخته می‌شود و از پاشنه پا محاظفت می‌کند و همچنین سبب رفع فشار وارد بر قسمت زیر پاشنه می‌شود.

استفاده از کفی در کفش 

امتحان کردن کفش با استفاده از پای بزرگتر

استفاده از کفی طبی در کفش می‌تواند به رفع درد و درمان مشکلات مرتبط با عملکرد پا کمک کند. این نوع کفی‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و داخل کفش قرار می‌گیرند. برخی از کفی‌های طبی به طور جداگانه برای افراد ساخته می‌شوند تا به طور خاص درمان درد در بخش خاصی از پا را فراهم کنند. این نوع کفی‌ها می‌توانند برای تنظیم راستای مچ پا و بهبود عملکرد پا نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

بعضی از مشکلات مرتبط با پا می‌توانند از طریق تمرینات ورزشی کششی و تقویتی و یا با تعویض کفش بهبود یابند، اما برخی موارد مانند صافی کف پا، ارتفاع زیاد قوس کف پا و آسیب‌دیدگی تاندون آشیل نیاز به استفاده از ابزارهای طبی دارند.

استفاده از پد متاتارسال 

پد متاتارسال نیز برای تسکین فشار یا درد زیر مفصل اصلی شست پا یا انگشتان دیگر استفاده می‌شود. این پد از مواد مختلفی ساخته می‌شود و در قسمت زیر پا قرار می‌گیرد تا از وارد شدن فشار بر قسمت زیر پنجه پا جلوگیری کند.

در صورت داشتن هر گونه مشکل مرتبط با پا و نیاز به رفع علائم آن، بهتر است با یک متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپیست مشورت کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان پروتزمشاوره رایگان تلفن نوبت دهی کلینیک