تاثیر زانوبند طبی در درمان آرتروز زانو چیست؟

زانوبندطبی

به نظر می‌رسد این یک راه حل ساده است استفاده از بریس فشار را از روی زانوی شما برمیدارد و حرکت کردن را آسان‌تر می‌کند. اگرچه بریس زانو اغلب برای بهبودی پس از آسیب دیدگی با نظر پزشک تجویز می‌شود، بسیاری از بیمارانی که آرتروز دارند، هم مبتلایان به آرتروز و هم آرتروز التهابی نیز می‌توانند از بریس استفاده کنند و از آن سود ببرند.

متأسفانه، تأثیرات علمی استفاده از بریس زانو در بیماران آرتروز مخلوط شده است، بدون این که مشخص شده باشد که این وسیله برای همه کار خواهد کرد. با این وجود، استفاده از بریس زانو ممکن است ارزش امتحان کردن داشته باشد، اما فقط همراه با فیزیوتراپی و یک برنامه ورزشی منظم و فقط تحت نظارت پزشک و فیزیوتراپ شما.

بریس زانو چگونه به آرتروز کمک می‌کند؟ 


طبق تحقیقات انجام شده، هدف از استفاده از زانوبند برای بیماران آرتروز، پشتیبانی از زانو در حین انجام این کار، کاهش درد و بهبود عملکرد است. اما دقیقاً چگونه؟ این امر هنوز دقیقاً مشخص نیست.

تئوری‌های زیادی در مورد نحوه عملکرد بریس زانو در بیماران مبتلا به آرتروز وجود دارد که هیچ کدام به طور قطعی اثبات نشده‌اند. بریس ممکن است مقداری فشرده سازی و پشتیبانی از بافت‌های نرم اطراف زانو ایجاد کند. پوشیدن بریس ممکن است سلامت سلولی را بهبود بخشد. بریس به افراد اجازه می‌دهد احساس راحتی بیشتری در هنگام ورزش کنند و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش به درمان علائم آرتروز زانو کمک می‌کند.

اگرچه بریس زانو بیشتر در افراد مبتلا به استئوآرتروز مورد بررسی قرار گرفته است، افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید و سایر انواع التهابی آرتروز که روی زانو تأثیر می‌گذارد نیز ممکن است بتوانند از مزایای بریس زانو بهره مند شوند. چه این آرتروز معمولی یا آرتروز روماتوئید باشد، افراد دچار درد، تورم، ضعف عضلانی و اختلال در عملکرد پا هستند.

نشانه‌هایی که می‌توانید از بریس زانو بهره مند شوید


بریس زانو

اگر غالباً با زانو درد دست و پنجه نرم کنید، ممکن است استفاده از بریس زانو برای شما مفید باشد. نشانه دیگر این است که در صورتی که درد مکرر و تورم در زانو وجود دارد، در این موارد می‌توانید یک بریس را امتحان کنید تا ببینید که آیا این راهکار کمک می‌کند یا خیر.

شانس شما برای بهره‌مندی از بریس زانو ممکن است به مورد خاص شما بستگی داشته باشد. به نظر می‌رسد که بریس‌ها در افرادی که آرتروز خفیف تر یا آرتروز معمولی دارند فقط در یک قسمت از زانو مفید باشد.

آن‌ها بخصوص وقتی زانو صاف نباشد، یا در موارد واروس یا والگوس مفید باشند. ساختار بدنی شما نیز ممکن است در موفقیت شما تأثیر بگذارد، افرادی که پاهای سنگین تری دارند، تمایل کمتری به پوشیدن بریس زانو دارند.

انواع مختلف بریس زانو 


جوراب زانو 

آن‌ها جوراب‌های فشاری زانو هستند که ممکن است برای پاتلا یا زانوی پا وجود داشته باشند. این نوع بریس با تأمین فشرده سازی برای بافت نرم اطراف مفصل اثر می‌کند و ممکن است باعث بهبود مشکلات سلولی شود.

بریس‌های عملکردی زانو 

آن‌ها دارای لولایی برای ایجاد ثبات اضافی هستند، اما جایگزینی برای داشتن عضلات قوی نخواهند بود. برای تقویت عضلات چهار سر ران و عضله همسترینگ و بهبود تعادل، باید این بریس‌ها را به عنوان یک درمان کمکی در نظر بگیرند. برخی از بیماران مبتلا به آرتروز نیز این نوع بریس‌ها را بیشتر از جوراب‌های فشاری زانو مفید می‌دانند.

بریس‌های پاتلوفمورال

این‌ها برای درمان بی ثباتی و یا آرتروز پاتلوفمورال طراحی شده‌اند. این بریس‌ها به طور معمول كوچك تر بوده و دارای پدهایی در اطراف زانو هستند.

بریس‌های زانو رفع وزن

این‌ها بریس‌های تخصصی برای درمان آرتروز هستند که تحمل وزن را از روی زانو برمی‌دارند و آن را از روی زانوی دارای آرتروز برمی‌دارند. این نوع بریس، مؤثرترین بریس برای ورم مفاصل است.

چگونه یک بریس مناسب زانو انتخاب کنیم 


بریس مناسب زانو

نوع بریسی که برای شما مناسب خواهد بود بستگی به این دارد که آیا زانوی شما آرتروز دارد و اینکه آرتروز شما چقدر حاد است و مشکل شما چیست. جوراب‌های فشرده سازی ممکن است برای درمان تورم موثر باشند. اثر بریس‌های رفع وزن این است که بار را از یک قسمت زانو به قسمت دیگر آن تغییر می‌دهند. پزشک یا فیزیوتراپی شما می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام بریس به بهترین وجه نیاز شما را برآورده می‌کند.

شرکت‌های بزرگ سازنده بریس دارای اندازه‌های از پیش ساخته شده خاصی هستند و بنابراین فیزیوتراپ می‌تواند اندازه زانوی شما را اندازه گیری کند و به گزینه‌های آن برند تجاری نگاه کند و به شما در مورد اندازه مناسب آن توصیه کند.

بریس زانو برای همه افراد راحت نیست. به عنوان مثال، بریس‌ها برای بسیاری از خانم‌ها مناسب نیست، زیرا ران خانم‌ها کمی سنگین تر از مردان است و بریس‌ها نیز معمولا به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که بتوانند بدن زنان را به خوبی پوشش دهند. "اگر در بریس زانو راحت نیستید، هدف شما برآورده نخواهد شد".

چه موقع از بریس زانو استفاده کنیم


پزشکان بر این باورند که در هنگام انجام فعالیت بدنی باید از بریس زانو استفاده شود و در حالت استراحت و شب برداشته شود. بیشتر افراد، بریس‌ها را در هنگام فعالیت مفیدتر می‌دانند.

بازی کردن تنیس، گلف، اسکی و پیاده روی از جمله فعالیت‌هایی است که بریس‌های زانو می‌توانند مفید باشند.

زانو بیش‌ترین وزن را روی خود تحمل می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود وقتی که روی پا نیستید آن را در بیاورید و وقتی می‌خواهید روی پا باشید آن را بپوشید، زیرا این حالتی است که بیشترین تأثیر آن را خواهد داشت.

چرا بریس زانو تاثیر سریعی ندارد


از نظر فیزیوتراپی، بسیار مهم است که بیماران مبتلا به آرتروز به منظور تقویت ماهیچه‌های زیر بریس، برنامه درمانی خود را همراه با ورزش و رژیم درمانی ادامه دهند. از بریس‌های زانو به عنوان مکمل تمرینات اصلاحی و ورزش‌های قلبی عروقی، به عنوان بخشی از گزینه‌های درمانی استفاده می‌شود.

اگرچه بریس‌های زانو احتمالاً نمی‌توانند پیشرفت بیماری را کند کنند، اما ممکن است از آن‌ها برای بهبود تحرک و عملکرد برای مشارکت در یک برنامه ورزشی استفاده شود. اگر بافت‌ها آرام باشند، در مقابل تحریک پذیری و تحمل ورزش به روشی متفاوت عمل می‌کنند. بنابراین، ممکن است ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند که این امر نیاز به بریس زانو را از بین می‌برد.

از طرف دیگر، استفاده از بریس زانو به تنهایی و بدون انجام تمرینات روزانه می‌تواند عواقب منفی داشته باشد. استفاده طولانی مدت می‌تواند منجر به ضعف شود. عضلات اطراف مفصل که به حمایت از مفصل کمک می‌کنند به دلیل پشتیبانی مصنوعی ضعیف تر می‌شوند.

اگر می‌خواهید از بریس زانو استفاده کنید، بهتر است آن را همراه با فیزیوتراپی انجام دهید. بهترین کار این است که اگر فرد در درمان فیزیکی [به تنهایی] شکست خورده یا گزینه‌های دیگری را امتحان نکرده است، همراه با نظر متخصص فیزیوتراپی می‌تواند بریس را امتحان کند، تا بررسی شود که آیا این راهکار برای شما مفید است یا خیر.

بایدها و نبایدها برای استفاده از بریس زانو در موارد آرتروز 


در اینجا چند نکته دیگر در مورد استفاده از بریس زانو از سوی پزشکان آورده شده است:

  • بریس زانو نباید خیلی شل یا بیش از حد نرم باشد: مراقب قرمزی و چفت شدن زانو باشید. فقط کافی است که بتواند در جای خود بماند اما آنقدر سفت نباشد که وقتی بعد از یک ساعت آن را در آوردید، رد آن را روی ران خود ببینید.
  • بریس خود را در هوای گرم و تمیز نگه دارید: مهم است که بریس‌های زانو را به طور مرتب تمیز کنید زیرا باکتری‌های موجود در عرق می‌توانند باعث تحریک پوست و حتی عفونت شوند.
  • بین بریس و بدن شما چیزی نباشد: بریس‌ها باید بر روی پوست پوشیده شوند و نه روی لباس.
  • از پزشک یا فیزیوتراپ خود بخواهید که تناسب شما را بررسی کند: اگر بریس شما لولایی است، مطمئن شوید که لولا در قسمت مفصل زانو قرار دارد.
  • مورد کلاهبرداری قرار نگیرید: بعضی اوقات از شرکت‌هایی با بیماران تماس می گیرند- آنها را پاسخ ندهید زیرا اگر می‌خواهید یک بریس زانو داشته باشید، پزشک باید در مورد آن نظر بدهد.
  • گرانتر بودن لزوما به معنای بهتر نیست: این نوع انتخاب کردن [بریس زانو] فقط آزمون و خطاست.
  • اگر بریس برای شما مفید نیست، از پوشیدن آن خودداری کنید.
  • به طور کلی پای خود را در نظر بگیرید: بریس تحت تأثیر پا و مچ پا قرار دارد و بنابراین گذاشتن چیزی مانند کفی در کفش شما می‌تواند روی زانوی شما تأثیر بگذارد و پایداری لگن نیز می‌تواند روی زانو تأثیر بگذارد.