زانوبند ضد درد: درمان درد زانو با کمک زانوبند طبی

  1. خانه
  2. زانو
  3. زانوبند ضد درد: درمان درد زانو با کمک زانوبند طبی

زانوبندها یا آتل‌های زانو محافظ‌هایی هستند که هنگام درد در زانوی خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی افراد از آنها برای جلوگیری از آسیب دیدگی زانو در هنگام ورزش استفاده می‌کنند. آتل‌ها از ترکیبات فلزی، فوم، پلاستیک یا مواد الاستیک و کش‌ باندها ساخته می‌شوند. آنها در اندازه‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی ارائه می‌شوند. بعضی از پزشکان برای التیام درد زانو استفاده از زانوبند را توصیه می‌کنند. اما بعضی پزشکان دیگر با این راهکار موافق نیستند. آنها می‌گویند ممکن است ضرر آن از منافعش بیشتر باشد. تحقیقات علمی نیز به این مورد پاسخ روشنی نداده‌اند. همیشه قبل از استفاده از زانوبند با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه راهکاری برای شما بهتر است.

متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید بعد از معاینه بیمار و در صورت نیاز به استفاده از زانوبند طبی، بهترین نوع زانوبند را براساس شرایط خاص هر بیمار تجویز می کنند. در این کلینیک تمام مراحل قالب گیری و ساخت انواع بریس از جمله زانوبند ضد درد برای هر فرد با جدیدترین روش ها و دستگاه ها انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره ۰۹۰۲۵۸۰۴۴۱۳ تماس حاصل نمایید.

چگونه زانو بند مناسبی برای درد زانوی خود انتخاب کنیم؟


درد زانو همواره یک مشکل برای ورزشکاران جوان بوده است که اغلب به دلیل صدمات حاد و استفاده بیش از حد از زانو ایجاد می‌شود.

بخش‌های مختلفی از بدن، به ویژه در ورزشکاران جوان، به آسیب دیدگی حساس هستند. این بخش‌ها شامل استخوان‌های تشکیل‌دهنده مفصل زانو (استخوان ران، تیبیا و کشکک)، عضلات و تاندون‌هایی که مفصل را حرکت می‌دهند (اعضای چهارسر ران، تاندون کشکک و همسترینگ)، غضروفی که مفصل را پوشش می‌دهد (مینیسک‌های داخلی و جانبی) و رباط‌هایی که مفصل‌ها را به هم وصل می‌کنند (رباط مجاور داخلی، رباط مجاور جانبی، رباط صلیبی قدامی و رباط صلیبی خلفی) می‌شود.

استفاده از آتل‌های زانو بسیار مهم است و ممکن است برای پیشگیری یا به عنوان بخشی از برنامه درمانی مورد استفاده قرار گیرد. هر چه آتل زانو بیشتر با ساختار زانو سازگار باشد، احتمال آسیب کمتر می‌شود. زانوبندها انواع مختلفی دارند و هر یک به دلایل خاص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آستین زانو

آستین زانو

این‌ها زانوبندهای نئوپرنی هستند که روی زانو قرار می‌گیرند و شامل پد دور کاسه زانو، حفره روی زانو، کش‌ها و یا نگه‌دارنده‌های اطراف زانو می‌باشند. این آستین‌های زانو باعث ایجاد گرما، فشرده سازی و حتی حس افزایش حمایت از زانو می‌شوند. می‌توان از آنها در درمان درد کشکک یا برای کاهش تورم استفاده کرد. در این زانو بند پد زانو از قسمت جلوی زانو محافظت بیشتری می‌کند. ذکر این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که اگر چه آستین‌های زانو به رفع تورم کمک می‌کنند و احساس حمایت از زانو را در پی آسیب دیدگی فراهم می‌کنند، اما پس از آسیب یا جراحی، ثبات زانو را افزایش نمی‌دهند.

پدهای زانو 

پدهای زانو

در اغلب اوقات پدهای زانو شامل آستین‌های زانو با پد‌های اضافی و پوسته‌های بیرونی سفت و سخت هستند که قسمت جلوی زانو را با بندهایی که دور پا می‌پیچند، محکم می‌کنند تا در جای خود محکم قرار بگیرند. پدهای زانو ثبات بیشتری برای زانو ایجاد نمی‌کنند اما می‌توانند خطر آسیب دیدگی را کاهش دهند، به خصوص در فعالیت‌هایی که احتمال ضربه مستقیم به قسمت جلوی زانو وجود دارد مانند والیبال، اسکیت بورد، دوچرخه سواری و اسکیت.

ارتوز کاسه زانو (PTO) آتل

ارتوز کاسه زانو (PTO) آتل

این آتل شامل آستین زانو با حفره‌ای برای کشکک و بند یا تکیه‌گاه در اطراف حفره است. که ممکن است حرکت کشکک را تا حدودی محدود کند، در نتیجه احتمال گرفتگی یا دررفتگی کشکک کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است شامل لولایی در کناره‌های زانو باشد تا حس ثبات بیشتری برای زانو ایجاد کند. در حالی که شواهد قطعی در این مورد وجود ندارد، اما ممکن است این آتل‌ها باعث کاهش درد برخی از افراد مبتلا به درد کشکک زانو به دلیل جا نیفتادن درست دارند باشد.

کش‌ و باندهای کشکک زانو

کش‌ و باندهای کشکک زانو

باندهای کشکک زانو بسیار محبوب و قابل دسترس برای درد قدامی زانو است که اکثر ورزشکاران جوان از آن استفاده می‌کنند. باندهای کشکک باید زیر کشکک زانو و برآمدگی ساق قرار بگیرند، و به تاندون کشکک که از قسمت جلویی زانو پایین آمده و از قسمت پایین ساق پا رد می‌شوند فشار وارد کنند. به نظر می‌آید که این باندها برخی از فشارهای وارد شده بر تاندون و اتصال آن به استخوان درشت نی را کاهش می‌دهند و درد ناشی از تاندونیت کشکک و بیماری اوزگود شلاتر را تسکین می‌دهد.

آتل‌های مفصل زانو

آتل‌های مفصل زانو

بر خلاف آستین‌های زانو، آتل‌های زانو از یک یا دو میله با لولا در کناره‌های زانو و کش‌هایی برای نگه داشتن آن در جای خود تشکیل شده‌اند. انواع مختلفی از آتل‌های لولایی وجود دارند که همه آنها برای افزایش ثبات زانو و حمایت از رباط‌های داخل یا خارج زانو (رباط‌های جانبی و میانی) طراحی شده‌اند. آتل‌های پیشگیری از آسیب‌های زانو برای جلوگیری از آسیب دیدگی در هنگام ورزش‌های تماسی طراحی شده‌اند. این آتل‌ها معمولاً پوشیده می‌شوند و تا حدی خطر آسیب را در زیر مجموعه خاصی از ورزش‌ها مثل فوتبال کاهش می‌دهند، اما هنوز مقرون به صرفه بودن و کاربردی بودن آن برای سایر ورزش‌ها مشخص نیست.

زانوبندهای کاربردی که بعد از عمل می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند ترکیبی از آسترهای فلزی و پلاستیکی یا فومی هستند که در اطراف قسمت فوقانی و تحتانی زانو قرار می‌گیرند و با میله‌های فلزی در امتداد دو طرف زانو و لولاها قابل تنظیم هستند تا دامنه حرکت را محدود کنند. این زانوبندها برای بهبود ثبات زانوی آسیب دیده در نظر گرفته می‌شوند و معمولاً پس از آسیب دیدگی و زمانی که منتظر جراحی بازسازی یا پس از جراحی برای محافظت از زانوی بازسازی شده، پوشیده می‌شوند. می‌توان آنها را به گونه‌ای تنظیم کرد که دامنه حرکت زیادی برای زانو فراهم کنند. این زانوبندها تورم را بهتر از گچ یا آتل کاهش می‌دهند و به راحتی قابل جدا شدن هستند و می‌توان مراحل بهبودی زانو را بهتر و راحت‌تر کنترل کرد.

چگونه زانوبند تهیه کنم؟


استفاده از آتل‌های زانو باید تحت نظر پزشک یا مربی ورزشی انجام شود. اگرچه بسیاری از انواع آتل‌های زانو بدون نیاز به نسخه پزشکی در دسترس هستند، اما برای استفاده از آنها باید دارای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب باشید. زانوبند فقط باید یکی از عناصر برنامه جامع درمانی برای آسیب‌های حاد و استفاده بیش از حد از زانو باشد. هرچند برخی آتل‌ها ممکن است زانو را در برابر آسیب‌های بیشتر محافظت کنند، اما توانبخشی که به انعطاف پذیری، قدرت، دامنه حرکت و تعادل توجه دارد، باید محور اصلی هر برنامه درمانی باشد.

استفاده از زانوبند برای پیشگیری از آسیب دیدگی زانو باید با دقت و توجه به جزئیات انجام شود. این مشخص نشده که آیا این روش به طور کلی موثر است یا خیر، بنابراین نباید به عنوان جایگزینی برای برنامه درمانی مشخص پزشکی استفاده شود.

چگونه از زانوبند استفاده کنم؟ 


زانوبند باید طبق دستور پزشک استفاده شود. هنگام استفاده از زانوبند بستگی به نوع زانوبند و همینطور نوع درمان آن دارد. بعضی از آنها همیشه پوشیده می‌شوند. بعضی از آنها فقط در حین ورزش، تمرین یا فعالیت بدنی پوشیده می‌شوند. در هنگام انجام فعالیت‌ها باید محل قرارگیری زانوبند را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حرکت نکرده باشد. زانوبندهایی که در وضعیت نامناسبی قرار می‌گیرند بیشتر از فایده آسیب می‌رسانند.

چگونه از زانوبند خود مراقبت کنم؟


زانوبندها اغلب در هنگام استفاده خراب می‌شوند. شما باید زانوبند خود را از نظر ساییدگی یا پارگی بررسی کنید. تمیز کردن منظم با آب و صابون برای محافظت از پارچه زانوبند مفید است. اگر قسمتی از فلز آن بیرون زده آن را بپوشانید تا باعث خراشیدگی یا آسیب به شما یا شخص دیگری نشود.

برای عملکرد صحیح شما به زانوبند سالم نیاز دارید. اگر زانوبند شما کهنه شده است، باید آن را تعویض کنید. مواد با دوام‌تر ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند، اما عمر بیشتری دارند.

مواردی که باید رعایت شود 


شرکت‌هایی که زانوبند تولید می‌کنند ادعا می‌کنند که محصولات آنها به خوبی کار می‌کنند اما مطالعات علمی با این امر موافق نیستند. بعضی از پزشکان می‌ترسند که زانوبند باعث افزایش آسیب دیدگی زانو در ورزشکاران شود. اما بسیاری از افرادی که از زانوبند استفاده می‌کنند احساس می‌کنند برایشان مفید و موثر بوده است.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی زانو یا بهبودی پس از آسیب دیدگی استفاده از زانو بند کمترین اهمیت را دارد. قدرت و انعطاف پذیری آن بسیار مهمتر است. شما باید بر روی کشش عضلات اطراف زانوی خود، تقویت ساق پا و تکنیک‌های بهبود عضلات زانو تمرکز کنید.

برای کاهش درد زانو تغییرات تدریجی در شدت فعالیت یا برنامه‌های تمرینی خود ایجاد کنید. یک برنامه تمرینی با پزشک خود بسازید تا بتوانید به بهترین برنامه دست پیدا کنید. زانوبندها برای بعضی از افراد بیشتر از دیگران مفید واقع می‌شود. اگر احساس می‌کنید به شما کمک می‌کند می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اجازه ندهید که یک زانوبند تبدیل به “چوب زیر بغل” برای شما شود.

محققان در تلاشند تا در مورد چگونگی عملکرد واقعی زانوبند و بهترین زمان استفاده از آنها بیشتر بدانند. به یاد داشته باشید، پزشک شما باید نیاز شما به زانوبند را تشخیص دهد.

سوالاتی که می‌توانید از پزشک خود بپرسید:

  • آیا به زانوبند نیاز دارم؟
  • چه نوع زانوبندی برای آسیب دیدگی من مناسب است؟
  • اگر زانوبند کمک نکند چه کاری می‌توانم انجام دهم؟
  • آیا کشش یا تمریناتی وجود دارد که بتوانم از آسیب دیدگی زانو جلوگیری کنم؟
  • آیا کشش یا تمریناتی هست که بتوانم برای بهبودی زانوی خودم از آن استفاده کنم؟

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان پروتزمشاوره رایگان تلفن نوبت دهی کلینیک