گردن بند طبی ویپلش : بریس پس از جابجایی مهره و کشیدگی رباط گردن از تصادف

گردن بند طبی ویپلش : بریس پس از جابجایی مهره و کشیدگی رباط گردن از تصادف

ویپلش نوعی آسیب گردنی است که در اثر حرکت شدید و سریع گردن به عقب و جلو، مانند حالت شلاقی، ایجاد می‌شود. ویپلش اغلب در اثر سوانحی مانند تصادف با اتومبیل اتفاق می‌افتد، اما این نوع آسیب دیدگی می‌تواند در اثر حوادث ورزشی، فشار جسمانی شدید یا تروما نیز ایجاد شده باشد. علائم و نشانه‌های شایع ویپلش شامل درد گردن، سفتی عضلات و سردرد است. اکثر مبتلایان به ویپلش با طی یک برنامه درمانی که شامل داروهای ضد درد و ورزش‌های گردنی می‌شود، طی چند هفته بهتر می‌شوند. با این حال، برخی از افراد دارای درد مزمن گردن و سایر عوارض طولانی مدت هستند.

ویپلش ممکن است با عناوینی مثل کشیدگی یا رگ به رگ شدن گردن نیز خوانده شود، اما این اصطلاحات شامل انواع دیگری از آسیب‌های گردنی می‌باشند و با این بیماری تفاوت‌هایی دارند. استفاده از وسایل حمایتی گردن، برای افراد مبتلا به ویپلش می‌تواند مفید باشد.

در صورت بروز درد گردن یا سایر علائم ویپلش بعد از تصادف رانندگی، آسیب ورزشی یا سایر آسیب های ناشی از ضربه، به پزشک خود مراجعه کنید. تشخیص سریع و دقیق این بیماری از مواردی مثل شکستگی های استخوانی یا آسیب های بافتی دیگر که می‌تواند علائم بدتری ایجاد نماید، از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

کلینیک سلامت امید پس از تشخیص علل درد گردن و آسیب های وارد شده به مفاصل و مهره های گردنی و همچنین پیشگیری از حادتر شدن وضعیت گردن روش های درمانی مناسبی از انواع بریس و گردن بندهای طبی را بنا به نیاز ،به مراجعه کنندگان خود توصیه می کند.برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت میتوانید با شماره تلفن 02188898444 تماس حاصل فرمایید.

علل ویپلش 


ویپلش معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که سر شما به صورت شدید و سریع به عقب و یا جلو پرتاب شود. این حرکت می‌تواند باعث آسیب به استخوان‌های ستون فقرات، دیسک بین استخوان‌ها، رباط‌ها، عضلات، اعصاب و سایر بافت‌های گردن شما شود.

آسیب ویپلش می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • تصادف با اتومبیل. برخورد ماشین از عقب یکی از دلایل عمده ایجاد ویپلش است.
  • استفاده بیش از حد از بدن و ضربه به آن. اگر صورت ما مشت خورده باشد، احتمال ایجاد ویپلش در شما بیشتر خواهد بود. همچنین در صورت تکان شدید سر، به خصوص در دوران کودکی، این احتمال وجود دارد که کودک در آینده به ویپلش مبتلا گردد.
  • ورزش‌های تماسی. تکل‌های فوتبالی و سایر برخوردهای مربوط به ورزش گاهی اوقات می‌توانند باعث ایجاد ویپلش شوند.

علائم ویپلش


علائم و نشانه‌های ویپلش معمولاً اما نه همیشه در طی 24 ساعت اول آسیب دیدگی نمایان می‌شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد گردن و سفتی عضلات آن
  • بدتر شدن درد با حرکت گردن
  • از دست دادن دامنه حرکتی معمول در گردن
  • سردرد، که اغلب از قاعده جمجمه شروع می‌شود
  • حساسیت یا درد در شانه، قسمت فوقانی کمر یا بازوها
  • سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در بازوها
  • خستگی
  • سرگیجه

برخی افراد همچنین امکان دارد موارد زیر را نیز داشته باشند:

  • تاری دید
  • زنگ زدن گوش (وزوز گوش)
  • اختلالات خواب
  • تحریک پذیری
  • مشکلات مربوط به تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • افسردگی

عوارض ویپلش


بیشتر افرادی که دچار ویپلش هستند در طی چند هفته احساس بهتری دارند. با این حال، برخی از مردم پس از وقوع آسیب دیدگی برای چندین ماه یا سال‌ها این درد را به همراه دارند.

پیش بینی چگونگی بهبودی هر بیمار مبتلا به ویپلش دشوار می‌باشد. به طور کلی، اگر در شما علائم اولیه شدید وجود داشته باشد، بیشتر احتمال دارد که به درد مزمن مبتلا شوید و این ابتلا به سرعت شروع می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • درد شدید گردن
  • سردرد
  • دردی که به بازوها پخش می‌شود

عوامل خطر زیر با نتیجه بدتر ارتباط دارند:

  • قبلاً سابقه قبلی ابتلا به ویپلش
  • سن بالاتر
  • درد کمر یا درد گردن قبلی

پشتیبانی از گردن و محصولات پشتیبان برای ویپلش 


غالباً در نتیجه تصادفات اتومبیلی، صدمات نوع ویپلش نیز ممکن است در ورزش‌های رزمی رخ دهد یا حتی در مواردی که شخصی از حالت نشسته یا دراز کشیده خارج می‌شود بدون رعایت نکات لازم و به صورت ناگهانی تغییر وضعیت دهد. برای برخی از عضلات ضعیف یا آسیب دیده و یا رباط‌ها، حمایت از گردن می‌تواند کمک کند زیرا حتی یک لرزش جزئی از سر می‌تواند باعث ایجاد پارگی در عضلات گردن شود. آسیب دیدگی گردن می‌تواند بسیار دردناک باشد، به خصوص هنگام چرخاندن سر، بالا بردن و پایین آوردن سر در رختخواب یا هنگام چرخیدن در حالت دراز کشیده این درد شدیدتر می‌شود.

حمایت از گردن می‌تواند بخشی از روند پر اهمیت مدیریت عضلات ضعیف گردن و همچنین جلوگیری از عوارض جانبی شدیدتر باشد. بنابراین، تعیین روشی مناسب در مورد حمایت از گردن در کاهش احتمال آسیب بیشتر ضروری است. به عنوان مثال، گردن بندهای طبی می‌توانند در کاهش عوارض ناشی از تصادف و برخورد وسیله نقلیه و تصادفات ماشینی کمک کنند، و استفاده از این وسیله و تجهیزات پزشکی مشابه، ضمن تسریع روند درمان، در جلوگیری از ایجاد آسیب‌های شدیدتر بسیار موثر می‌باشد. شاید خودرو و وسیله نقلیه مهم‌ترین مکان برای استفاده از پشتیبان‌های مناسب باشد. پشتیبانی از گردن و همچنین تکیه گاه‌های پشت سر باعث کاهش لرزش‌های جاده‌ای می‌شود که می‌توانند بر دیسک های مهره‌ای و مفاصل مضر باشند. این حالت را با وضعیت بد سر در هنگام رانندگی در نظر بگیرید که باعث مشکلات عمده ستون فقرات گردنی به خصوص هنگام مسافرت در مسافت‌های طولانی می‌باشند. اگرچه در طراحی صندلی‌ها از تکیه گاه‌های پشت سری بهتری استفاده می‌شود، اما بسیاری از وسایل نقلیه نیازمند توجه بیشتر به این موضوع و بهبود کیفیت تکیه گاه‌های پشت سری در صندلی‌های خود می‌باشند. تکیه گاه‌های پشت سری امروزه بسیار محبوب هستند ، برخی از آن‌ها باعث پشتیبانی کامل از ستون فقرات شده و همچنین وضعيت بدنی فرد در هنگام رانندگی را اصلاح می‌نمایند. بسیاری از این پشتیبان‌ها همچنین به راحتی از اتومبیل شما به صندلی اداری مورد علاقه شما منتقل می‌شوند. افزایش پشتیبانی از گردن و کمر شما می‌تواند به شما در وضعیت بهتر و هوشیاری بیشتر هنگام رانندگی کمک کند. بنابراین، استفاده از آن‌ها در ماشین  با اصلاح وضعیت بدنی شما هنگام رانندگی و افزایش راحتی شما، ضمن جلوگیری از سفتی گردن در هنگام رسیدن به مقصد، از خستگی بیش از حد شما نیز جلوگیری می‌کند. با این وجود، تنظیم این پشتیبان‌های سری قبل از رانندگی انجام شود تا از هرگونه حواس پرتی در حین رانندگی جلوگیری شود، و این تکیه گاه‌ها باید به صورت صحیح و درست در صندلی شما نصب شوند تا احتمال آسیب دیدگی بیشتر را به حداقل برسانند.

استفاده از پشتیبان‌های گردنی 


استفاده از پشتیبان‌های گردنی یک روش مؤثر در نگه داشتن سر در وضعیت مناسب می‌باشد. افراد دارای ضعف گردنی پیشرفته باید هنگام راه رفتن، سوار شدن در اتومبیل یا در حال انتقال از یک موقعیت نشسته به وضعیت دیگر بدنی، از تکیه گاه‌های گردنی استفاده کنند تا از صدمه و آسیب ناشی از حرکت ناگهانی جلوگیری کنند. با استفاده از پشتیبان که هنگام راه رفتن، سر را در بالا نگه می‌دارد، باعث می‌شود دید بهتری نسبت به محیط اطراف خود داشته باشید و خطرات ناشی از آسیب دیدگی در اثر افتادن را کاهش می‌دهد. تورتیکولیس یکی دیگر از بیماری‌های است که استفاده صحیح از پشتیبان‌های گردنی در آن ضروری است.

برای استفاده راحت‌تر، تعویض متناوب تکیه گاه‌های مختلف گردنی ممکن است راه حل مناسبی برای کاهش نقاط فشار بر روی پوست کاربران در طولانی مدت باشد. پزشکان انواع مختلفی از تکیه گاه‌های ساخته شده را ارائه می‌دهند که نرم، انعطاف پذیر و سبک هستند. برخی از این موارد فقط برای افراد دارای ضعف عضلانی پیشرفته در گردن، حداقل پشتیبانی را ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر از پمپ‌های هوا برای ارائه سطح پشتیبانی سفارشی در همه اطراف گردن استفاده می‌کنند. گردن بند هد مستر نوعی پشتیبان است که دارای یک چانه پشتیبانی است که از راحتی بالشتک و طراحی لوله‌ای استفاده می‌کند که باز است و باعث کاهش حرارت می‌شود. تناسب  و راحتی بیشتر در هنگام استفاده از نگه‌دارنده‌های گردنی برای جلوگیری از هرگونه ناراحتی در گردن ضروری است.

پشتیبان‌های گردنی و وضعیت استقرار آن‌ها


بهبود وضعیت سر و گردن و تقویت تحرک از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تراز خوب بدنی هنگام نشستن می‌تواند موقعیتی ایستاده سر را بهبود بخشیده و استفاده از پشتیبان‌های کمری می‌تواند به اصلاح وضعیت کلی بدن كمك كند و مانع از جلو رفتن سر و شانه‌های شما شود. در یک سیستم نشسته کنترل وضعیت بدن میزان زیادی به موقعیت لگن و تنه بستگی دارد. در صورت نشستن روی صندلی کمری بلند، حتی قرار دادن حوله رول شدن در پشت گردن می‌تواند وضعیت سر را بهبود بخشد و به جلوگیری یا کاهش ناراحتی موجود در گردن کمک نماید. علاوه بر این، در صورت عدم تنظیم بازوها ، قرار دادن یک بالش در زیر هر بازو یا در روی دسته‌های صندلی ممکن است به ارتقاء موقعیت سر و اصلاح وضعیت کلی آن در هنگام نشستن طولانی مدت کمک نماید. وضعیت صحیح سر، گردن و بدن اجازه می‌دهد تا ریه‌ها برای تنفس بهتر گسترش یابند.

هنگام خواب، از خوابیدن بر روی بالش‌های برجسته و بلند و همچنین بالش‌های خیلی کوتاه، خودداری کنید. این کار ممکن است نه تنها روی گردن استرس ایجاد نماید، بلکه می‌تواند باعث کاهش خواب و اختلال در وضعیت استراحت فرد در طول شب شود. کلینیک سلامت امید دارای طیف گسترده‌ای از بالش‌های حمایتی گردن است، با این وجود، حتی یک حوله رول شده که در زیر گردن قرار می‌گیرد و استفاده از بالش‌های استاندارد و مناسب نیز می‌تواند راحتی شما را افزایش داده و پشتیبانی لازم برای سر و گردن را فراهم کند. کسانی که سعی در صاف نگه داشتن سر خود دارند ممکن است در طول روز چندین بار در رختخواب دراز بکشند تا استرس موجود روی عضلات گردن را تسکین دهند.

ورزش‌ها و کشش‌های گردنی به افزایش تحرک سر و افزایش دامنه حرکتی آن کمک می‌کند و علائم سفتی گردن را به حداقل می‌رساند و در پیشگیری و کاهش درد گردن کمک می‌کند. در صورت آسیب دیدگی اخیر، جراحی قبلی یا ضعف عضلانی پیشرفته، مشاوره با پزشک متخصص برای ارزیابی و دریافت پیشنهادات ویژه در مورد تکیه گاه های گردنی می‌تواند بسیار موثر و اثر بخش باشد.

بهترین گردن بند پشتیبان در زمان خواب چیست؟ 


این سوال در اغلب موارد برای همه افراد به وجود می‌آید. خوابیدن با گردن بند پشتیبان در بسیاری از موارد توصیه نمی‌شود، با این حال، بسیاری از افراد در می‌یابند که این کار باعث تسکین علائم می‌شود و همچنین از حرکت بیش از حد گردن جلوگیری می‌کند و احساس راحتی و امنیت بیشتری را برای فرد به همراه دارد.

 به دلیل شرایط خاص پزشکی، پزشک متخصص ممکن است گردن بندهای گردنی ویژه و سفت و سختی برای استفاده در شب تجویز کند. این دستورالعمل‌ها همیشه باید رعایت شوند. با این حال، بیشتر افراد به دنبال گردن بندهای گردنی نرم و راحت هستند. برای یافتن بهترین گردنبند گردنی برای هنگام خواب؛ موارد زیر باید در نظر گرفته شود. گردن بند شما باید نرم، اما نه خیلی نرم، پشتیبان، اما سفت و سخت و به اندازه کافی راحت باشد که در آن گرما حفظ می‌شود و در عین حال پوست گردن شما  را بیش از حد گرم نمی‌کند. پوشیدن بریس گردن برای خواب، جایگزینی مناسب برای بالش گردنی نیست.