انواع بریس (ارتز) ستون فقرات برای درد و ناهنجاری کمر و گردن

اگر شما به اختلالات، ناهنجاری‌ها یا مشکلات احتمالی ستون فقرات دچار شده‌اید می‌توانید از یک نگهدارنده ساختاری خارجی استفاده کنید، پزشک به همین منظور ممکن است استفاده از کمربندها یا گردن بندهای طبی را به شما توصیه نماید. استفاده از بریس یک روش مطمئن و غیرتهاجمی برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات آتی با کمک به درمان اختلالات و ناهنجاری‌های فعلی شما است.

استفاده از بریس کاملاً قابل قبول و مورد پذیرش است. بریس‌ها، ابزارهای مؤثری در درمان اختلالات ستون فقرات محسوب می‌شوند.

متخصصین کلینیک توان‌بخشی و فیزیوتراپی امید پس از معاینه دقیق بیمار و انجام عکس‌برداری‌های لازم درمان با رویکرد پلکانی را آغاز می‌کنند. درمان در این رویکرد از روش‌های ساده مانند استراحت، ورزش، فیزیوتراپی و استفاده از کمربند و گردن بند طبی آغاز می‌شود. در این کلینیک انواع بریس‌ها با بهترین کیفیت و طبق جدیدترین متدهای روز دنیا برای هر بیمار قالب‌گیری و ساخته می‌شود. در صورتی که درمان‌های ساده برای بهبود بیمار کافی نباشد روش‌های پیچیده‌تر مانند تزریق پی آر پی، اوزون و کورتون تجویز خواهد شد.

 

 گردن بندهای طبی


sdasd

بریس­های گردن برای تأمین ثبات ستون فقرات گردنی پس از انجام عمل جراحی گردن یا پس از آسیب‌دیدگی‌های گردن به کار برده می‌شوند. همچنین از این گردن بندهای طبی می‌توان به عنوان جایگزینی برای برخی عمل‌های جراحی نیز استفاده کرد. ممکن است شما انواع مختلفی از کمربندهای طبی که مردم استفاده می‌کنند را دیده باشید. بریس‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

 گردنبندهای نرم

این نوع بریس‌های نرم، دور گردن بسته می‌شوند و معمولاً پس از این که برای مدتی از گردن بندهای سخت استفاده کردید و بهبودی به میزان زیادی حاصل شده باشد می‌توان از آنها استفاده کرد. پس از استفاده از این نوع بریس‌ها استفاده از بریس‌های دیگر لازم نیست.

گردن بند طبی میامی جی

این نوع گردن بند سخت قسمت‌هایی در پشت و جلو دارد که با چسب‌های ولکرو به طرفین متصل می‌شود. معمولاً از این نوع بریس‌ها تا زمانی که پزشک تشخیص دهد به صورت 24 ساعته استفاده می‌شود. این نوع بریس‌ها برای تثبیت شکستگی‌های گردنی، پس از عمل‌های جراحی فیوژن گردنی یا کشیدگی عضلانی در گردن استفاده می‌شوند.

 گردن بند هاله‌ای

هدف اصلی از استفاده از گردن بندهای طبی هاله‌ای، تثبیت سر و گردن است و سخت‌ترین نوع گردن بند طبی است. این نوع بریس پس از عمل‌های جراحی پیچیده در ستون فقرات گردنی یا برای تثبیت شکستگی‌های ناپایدار گردنی به کار برده می‌شود. این نوع بریس‌ها بسیار شبیه به هاله هستند و یک حلقه (هاله) تیتانیومی دارند که درو سر قرار می‌گیرد و جمجمه را با میخ‌های فلزی ثابت نگه می‌دارد. این حلقه با چهار میله به جلیقه‌ای که روی سینه بسته می‌شود متصل می‌شود. جلیقه این حلقه را نگه داشته و به تثبیت گردن کمک می‌کند. این نوع بریس نیز باید تا زمانی که آسیب‌دیدگی ستون فقرات بهبود می‌یابد به صورت 24 ساعته مورداستفاده قرار گیرد.

 کمربندهای طبی


 ascs

کمربندهای ساکرولیاک و لامبوساکرال

کمربند لامبوساکرال به تثبیت قسمت پایین کمر کمک می‌کند. این کمربندها معمولاً از پنبه سنگین که با حائل‌هایی تقویت شده ساخته می‌شوند. فشار را می‌توان با استفاده بندهایی که در اطراف یا پشت کمربند قرار دارند تنظیم کرد. عرض این کمربندها حدود 10 تا 15 و 20 تا 30 سانتی‌متر است. کمربند ساکرولیاک با فشار شدیدی که به مفاصل بین استخوان لگن و ساکروم وارد می‌کند مانع حرکت آنها می‌شود.

 کرست ها

کرست ها برای حمایت و سختی کمر به کار برده می‌شوند. طول شکم‌بندها متفاوت است. معمولاً از کرست های کوتاه برای درمان درد پایین کمر استفاده می‌شود در حالی که کرست های بلندتر برای درمان مشکلات قسمت میانی و صدری ستون فقرات به کار برده می‌شوند. زمانی که می‌خواهید از کرست استفاده کنید، معمولاً تصاویری از زنان قرن‌های گذشته در ذهن شکل می‌گیرد که از این بریس‌ها برای این که کمرشان لاغرتر به نظر برسد استفاده می‌کردند. امروزه، کرست نوعی بریس یا کمربند طبی برای درمان مشکلات کمر محسوب می‌شود که دور باسن را گرفته و غالباً با استفاده از بندهایی که به شانه‌ها متصل می‌شوند بالا نگه داشته می‌شود. این شکم‌بندها نیز همانند کرست های قدیمی، با بند از طرفین، جلو یا عقب بسته می‌شوند. همچنین این بریس‌ها، حائل‌های فلزی هم دارند که سختی مورد نظر را تأمین کرده و از کمر بیمار محافظت می‌کند.

 بریس‌های سخت

این بریس‌ها معمولاً برای تسکین درد و تثبیت پایین کمر تجویز می‌شوند. اگر به سختی بیشتری برای حمایت از ستون فقرات نیاز دارید می‌توانید از بریس­هایی که چارچوب‌های سخت دارند استفاده کنید. این بریس‌های محکم معمولاً میله‌هایی در پشت خود دارند که همراه با باندهای صدری، حالت ستون فقرات کمری و لگن را حفظ می‌کند. این بریس‌ها همچنین بندهایی پارچه‌ای دارند که فشار مورد نظر را در جلوی آن‌ها تأمین می‌کند. انواع رایج این بریس‌های سخت عبارتند از:

 بریس‌های هایپراکستنشن

این بریس‌ها برای پیشگیری از خم شدن بیش از حد طراحی شده‌اند و غالباً برای درمان شکستگی‌های فشاری فرانتال که در اطراف محل تقاطع ستون فقرات صدری و کمری یا شکستگی‌های پارس اتفاق می‌افتند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع بریس همچنین در دروان بهبودی پس از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات نیز به کار برده می‌شود. این بریس‌ها از ستون فقرات محافظت کرده و خم شدن آن را محدود می‌کند.

 کمربندهای لیفتینگ

این نوع بریس‌ها برای کاهش فشار بر قسمت پایین کمر و کاهش خستگی عضلانی که ممکن است در هنگام بلند کردن اجسام سنگین اتفاق بیفتد طراحی شده‌اند. این کمربندها دور کمر را گرفته و ناحیه کمری ستون فقرات را در بر گرفته و از جلو بسته می‌شوند. این کمربندها معمولاً از پارچه یا کرباس ساخته شده و حائلی ندارند. برخی از انواع این کمربندها، پد لوردوز نیز دارند.

کاربردهای بریس ستون فقرات


DS

این نوع بریس‌ها / نگهدارنده ها غالباً برای درمان درد پایین کمر، عفونت‌ها، ضعف عضلانی، بیماری‌های گردنی و پوکی استخوان به کار برده می‌شوند. بریس‌ها، کمربندها و ژاکت‌ها برای تثبیت و حفاظت از ستون فقرات طراحی شده‌اند.

 هدف از استفاده از بریس‌های ستون فقرات 


بریس‌های ستون فقرات به دلایل مختلفی استفاده می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از کنترل درد، کاهش احتمال آسیب‌دیدگی‌های بیشتر، کمک به فرایند بهبودی، جبران ضعف عضلانی یا پیشگیری و اصلاح بدشکلی‌ها. بریس‌ها بسته به مدل مورد استفاده به منظور حفظ ستون فقرات در حالت طبیعی، صاف، بیش از حد صاف، خم شده یا وضعیت خم شده به سمت طرفین به کار برده می‌شوند.

کرست های کمری و بریس‌ها به شکم فشار وارد کرده و باعث افزایش فشار داخل شکمی می‌شوند. این عمل باعث می‌شود که فشار از روی ستون فقرات برداشته شده و درد آن تا حدی تسکین یابد.

استفاده از بریس‌ها، دلایل دیگری نیز دارد. یکی از آنها این تئوری است که آنها پوست را عایق کرده و باعث ایجاد گرما می‌شود و مانند یک پد گرمایی عمل کرده و احساس درد را کاهش می‌دهد. یک دلیل دیگر، افزایش فشار داخل شکمی است که نوعی ساپورت هیدرولیکی برای کمر ایجاد می‌کند. در نهایت، برخی حرکات ممکن است باعث افزایش درد که منشأ آن در کمر است شوند. کاهش دامنه حرکتی ناشی از استفاده از بریس‌های نیز به نوعی باعث تسکین درد می‌شود.

 نکاتی در مورد پوشیدن و مراقبت از بریس‌ها


dxas

پزشک نحوه پوشیدن بریس‌ها را به شما آموزش می‌دهد. پوشیدن صحیح بریس‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی بریس‌ها مانند آنهایی که برای درمان شکستگی به کار برده می‌شوند باید 24 ساعته مورد استفاده قرار گیرند ولی غالباً می‌توان آنها برای مدتی کوتاه به منظور استحمام درآورده و اجازه داد که پوست نیز نفس بکشد.

بیشتر افراد مشکلی با بریس‌های خود ندارند اما ممکن است در اوایل استفاده از آنها کمی احساس ناراحتی داشته باشند. پزشک ممکن است به شما برنامه زمان‌بندی برای استفاده از بریس‌ها بدهد تا به آنها عادت کنید.

با این که پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد اما در اینجا به برخی نکات در این مورد اشاره می‌کنیم:

 کمک بخواهید

پوشیدن و درآوردن برخی بریس‌ها بدون کمک بسیار دشوار است به خصوص اگر شما به کمر درد هم مبتلا باشید. از یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید که به شما در پوشیدن آنها کمک کند.

اگر کسی برای کمک کردن به شما وجود ندارد می‌توانید با استفاده از یک صندلی و بدون این که فشار مضاعفی به کمرتان وارد شود، خودتان آنها را بپوشید. بریس را باز کرده و روی صندلی قرار دهید به طوری که دو طرف آن در دو طرف بدن شما قرار گیرد. سپس بایستید و لبه‌های آن را نگه داشته و ببندید. با استفاده از این روش نیازی نیست که دست شما به پشتتان برسد.

اگر شما از بریس ویلمینگتون استفاده می‌کنید که از جلو باز می‌شود، می‌توانید خودتان بریس را ببندید البته اگر با کمک دیگران این کار را انجام دهید راحت‌تر خواهید بود. برای این منظور، روی تختخواب بنشینید و بریس را باز کرده و جلوی خود قرار دهید و آن را به صورت شل دور خود ببندید. سپس دراز کشیده و بدن خود را در وضعیت مناسبی داخل بریس قرار دهید. بندهای آن را کشیده و در محل مورد نظیر ببندید. زمانی که مطمئن شدید که بریس خود را صحیح بسته‌اید می‌توانید لباس بپوشید. بریس خود را تا آنجا که می‌توانید تنگ ببندید زیرا شل بودن آن باعث ایجاد اصطکاک و سوزش پوست شما می‌شود.

 یک پیراهن در زیر بریس بپوشید

استفاده از یک پیراهن در زیر بریس از سوزش پوست جلوگیری می‌کند. یک پیراهن با مشخصات زیر انتخاب کنید:

  • تمیز باشد
  • اندازه آن مناسب باشد
  • صددرصد نخی باشد
  • درز نداشته باشد
  • تمام طول بریس را در برگیرد.

 پیراهن شما نباید چین و چروک داشته باشد و تا آنجا که می‌توانید آن را پایین بکشید.

 پوست خود را تمیز نگه دارید

کمربندهای طبی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باید آنها را محکم ببندید بنابراین قرمز شدن پوست به دلیل فشار ناشی از بریس‌ها عادی است. به هر حال، باید پوست خود را تمیز نگه دارید تا از تاول زدن و جریحه‌دار شدن آن در زیر بریس پیشگیری شود.

هر روز پوست خود را که در زیر بریس قرار دارد بشورید تا آلودگی دران محل جمع نشود. پس از انجام فعالیت یا به طور روزانه از دستمال مرطوب مخصوص کودک برای اطمینان از تمیز بودن پوست زیر بریس استفاده کنید. اگر متوجه شدید که رنگ پوست شما صورتی شده و پس از نیم ساعت از بین نرفت باید برای تنظیم دوباره بریس به پزشک مراجعه کنید.

 از الکل مالشی استفاده کنید

قسمت‌هایی از پوست که تحت فشار بریس است ممکن است سفت شود. با استفاده از الکل مالشی، پوست خود را تقویت کنید تا از آسیب‌دیدگی و سوزش شدید آن پیشگیری شود. الکل مالشی را باید با دست خود روی قسمتی از پوست که با بریس تماس دارد بمالید. شما باید از الکل مالشی تا زمانی که پوستتان بهبود می‌یابد استفاده کنید، این مدت معمولاً 2 تا 3 هفته پس از شروع استفاده از بریس طول می‌کشد.

 از لوسیون در زیر بریس استفاده نکنید

پوست بدن خود را که در زیر بریس قرار می‌گیرد باید حتی‌المقدور خشک نگه دارید. رطوبت زیاد باعث سوزش و ایجاد زخم می‌شود. به همین دلیل نیاید از کرم‌ها، لوسیون ها یا پودرها در این قسمت از پوست خود استفاده کنید. می‌توانید زمانی که هوا گرم است یا در صورتی که پوست شما نسبت به الکل مالشی حساسیت دارد از پودر نشاسته استفاده کنید.

 همیشه از نوع بریسی که برای شما تجویز شده استفاده کنید

پزشک نحوه و زمان پوشیدن بریس را بسته به بیماری و نوع بریسی که استفاده می‌کنید به شما آموزش می‌دهد. رعایت دستورالعمل پزشک برای اثربخشی استفاده از بریس از اهمیت زیادی برخوردار است. پزشک ممکن است در مورد نگات زیر با شما صحبت کند:

  • تعداد ساعاتی که باید در طول روز از بریس استفاده کنید
  • چه فعالیت‌هایی را می‌توانید با بریس یا بدون استفاده از بریس انجام دهید
  • نحوه پوشیدن درست بریس
  • این که آیا در هنگام استحمام می‌توانید از بریس استفاده کنید یا نه
  • این که آیا در هنگام خواب نیز باید از بریس استفاده کنید یا نه
  • این که آیا باید قبل از خارج شدن از رختخواب، بریس خود را بپوشید یا نه

دستورالعمل‌های پزشک را به دقت رعایت کنید تا به بهترین نتایج دست یابید و در صورتی که هر گونه نگرانی یا سؤالی داشتید با پزشک تماس بگیرید.

 روی بریس، لباس گشاد بپوشید

بسیاری از کمربندهای طبی را می‌توان در زیر لباس مخفی کرد. شما می‌توانید با استفاده از بریس، استیل بدنی خود را حفظ کنید. به هر حال پوشیدن لباس گشاد معمولاً راحت‌تر است.

 هوا را خنک نگه دارید

برخی بیماران بر این عقیده‌اند که استفاده از بریس در هوای مطبوع راحت‌تر است. سعی کنید زمانی که هوای بیرون گرم است حتی‌المقدور درون منزل را خنک نگه دارید.

 نگرش مثبت داشته باشید

اگر دلسرد و ناامید شده‌اید به یاد داشته باشید که استفاده از بریس باعث ارتقا سلامتی شما می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که در این دوره از حمایت‌های کافی برخوردار هستید. زمانی که دچار مشکلات کمر می‌شوید، تنها نیستید. بیشتر آمریکایی‌ها در مقاطعی از زندگی خود، کمر درد را تجربه کرده‌اند.

استفاده از بریس باعث تغییر شخصیت شما نمی‌شود اما بر آینده شما تأثیر دارد.

 چه موقع باید به متخصص ستون فقرات مراجعه کرد؟


بریس باید محکم باشد اما نباید به اندازه‌ای آن را محکم کنید که باعث درد، کبودی یا بروز مشکلات دیگر شود. اگر شما هر یک از علائم زیر را داشتید باید با پزشک خود تماس بگیرید – همچنین ممکن است نیاز به تنظیم بریس خود داشته باشید:

  • زخم یا قرمزی روی پوست شما ایجاد شد که بیش از نیم ساعت باقی ماند
  • اختلال در تنفس یا بلع
  • ایجاد راش‌ها و بثورات پوستی در زیر بریس
  • تغییر وزن و تنگ بودن یا کوچک بودن بریس
  • استفاده از بریس باعث درد شده یا درد جدید در هر قسمتی از بدن شما ایجاد شده باشد
  • قسمتی از بریس شما پاره شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد
  • در صورتی که سؤال یا نگرانی در مورد بریس خود دارید