بریس مچ پا: چگونه مچ بند طبی مناسب پا را انتخاب کنیم؟

صدمات مچ پا مواردی شایع هستند و می‌توانند سریع و به طرق مختلف رخ دهند. در طول دوره بهبودی استفاده از بریس از مچ پای شما حمایت می‌کند. اما به چه نوع بریسی نیاز دارید؟ انواع مچ‌بندهای طبی پا به صورت بنددار، ساق‌دار، مچ‌بندهای بالاتر و مچ‌بندهای پایین‌تر از قوزک پا وجود دارند.

انتخاب قوزک‌بند طبی پا می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند راهنمایی‌ها و توصیه‌های لازم برای کمک به تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از این وسیله را به شما ارائه دهند. در ادامه نحوه‌ی انتخاب بریس مچ پا برای بیماری یا آسیب وارده شرح داده شده است.

متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید بعد از معاینه دقیق بیمار، بهترین برنامه درمانی را براساس شرایط خاص هر فرد ارائه می‌کنند. در این کلینیک انواع بریس برای درمان بیماران تجویز می‌شود. در این کلینیک انواع بریس مچ پا براساس شرایط خاص هر فرد طراحی و ساخته می‌شود.

وظیفه مچ‌بند طبی پا


ارتز مچ پا در دوران نقاهت چگونه از پای شما حمایت می‌کند؟ فواید و عملکردهای مچ‌بندهای طبی پا عبارتند از:

وظیفه مچ‌بند طبی پا

  • حمایت از مفصل مچ پا از طریق فشرده‌سازی، تثبیت و گرم کردن.
  • جلوگیری از چرخش مچ پا به دو طرف حین انجام فعالیت.
  • جلوگیری از وارد شدن صدمه یا آسیب بیشتر.
  • بهبود عملکرد.
  • افزایش آگاهی در خصوص مفصل آسیب‌دیده یا مفصلی که قبلاً آسیب دیده است.

قبل از خرید قوزک‌بند طبی پا چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟


استفاده از بریس مچ پا پس از وارد شدن آسیب فواید زیادی دارد. مچ‌بندهای طبی پا به محافظت از ناحیه آسیب‌دیده طی دوره بهبودی کمک می‌کنند. هنگامی که دید واضحی نسبت به انتظارات خود از بریس پیدا کردید، قبل از خرید باید چند نکته دیگر را نیز در نظر بگیرید. تعدادی از این نکات عبارتند از:

  • به چه نوع بریسی نیاز دارید؟
  • چه سایزی برای شما مناسب است؟
  • آیا مواد خاص به کار رفته در برخی ارتزها بهتر از بقیه هستند؟ آیا نوع خاصی از مواد را ترجیح می‌دهید؟
  • بودجه شما چقدر است؟

در صورت یافتن پاسخ سؤالات فوق آماده خرید هستید.

نوع بریس مچ پا


 مچ‌بند طبی الاستیکی پا

بریس‌های الاستیکی سبک هستند و بهتر است برای آسیب‌ها یا دردهای جزئی استفاده شوند. مچ‌بندهای الاستیکی یا ضربدری سبک برای مچ پاهای سفت، ضعیف یا دردناک بسیار مطلوب هستند. این نوع بریس‌ها را می‌توان به صورت متناوب یا در صورت نیاز هنگام ورزش و انجام سایر فعالیت‌ها استفاده کرد. این نوع قوزک‌بندها سبک هستند و در عین حال به مچ پا اجازه حرکت در محدوده کاملی را می‌دهند.

مچ‌بندهای طبی الاستیکی پا برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی و یا حمایت سبک از مچ پا در دوره بهبودی مطلوب هستند.

 ارتزهای دارای تسمه

ارتزهای دارای تسمه شبیه به انواع ساق‌دار هستند اما به دلیل اینکه معمولاً قابل تنظیم هستند سطح حمایت بیشتری را ارائه می‌دهند. بریس‌های دارای تسمه نوعی بند ضربدری تسمه‌ای به شکل ۸ انگلیسی دارند. این نوع بند تسمه‌ای متداول‌ترین تکنیک حمایت از مچ پا را بازتولید می‌کند. قوزک‌بندهای طبی دارای تسمه حجیم نیستند و بند آن‌ها قابل تنظیم می‌باشد. برای تنظیم این بریس‌ها باید مدتی وقت صرف کنید.

قوزک‌بندهای بنددار مچ پا

این نوع بریس مچ پا برای ورزشکاران شخصی‌سازی شده است – به این معنی که می‌توانند بندها را به دلخواه یا بر اساس نیاز شخصی خود تنظیم کنند. به عبارت دیگر این مچ‌بندها حالت سفارشی بیشتری نسبت به سایر انواع دارند. همچنین درآوردن و پوشیدن آن‌ها راحت است. پوشیدن قوزک‌بندهای بنددار مچ پا نیز با هر کفشی راحت است. اگر دچار پیچ‌خوردگی یا کشیدگی شده‌اید، این بریس انتخابی عالی محسوب می‌شود.

 بریس مچ پا پس از آسیب

علاوه بر قوزک‌بندهای بنددار مچ پا می‌توانید بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی از این نوع بریس استفاده کنید. ارتزهای مچ پایی که مخصوص استفاده پس از آسیب‌دیدگی طراحی شده‌اند حمایت بیشتری را فراهم می‌نمایند. در این نوع مچ‌بندها معمولاً پانل‌های پلاستیکی در هر دو طرف قرار می‌گیرند. برخی از انواع ممکن است دارای لولایی باشند که امکان خم شدن به عقب (حرکت رو به عقب) و خم شدن به جلو (حرکت رو به جلو) پا را فراهم می‌آورند.

با این حال بیشتر اوقات از این نوع بریس‌ها برای هدایت درمان استفاده می‌شود. این نوع قوزک‌بندها لزوماً گزینه مناسبی برای بازگشت به ورزش یا انجام سایر فعالیت‌ها نیستند، اساساً به بهبودی کمک می‌کنند و اغلب بسیار سفت هستند.

 مچ‌بندهای طبی سفت

مچ‌بندهای طبی سفت از انواع قبلی سفت‌تر هستند اگرچه با ارتزهای مچ پایی که مخصوص استفاده پس از آسیب‌دیدگی هستند، همپوشانی دارند. این نوع بریس‌ها شامل انواع بنددار، رکابی و ایرکست می‌باشند.

نحوه انتخاب نوع ارتز مچ پا


انتخاب نوع ارتز مچ پا

بریس مناسب سفارشی مچ پا

اگر به دنبال ارتزی هستید که حالت فیت و سفارشی داشته باشد از نوع بنددار استفاده کنید. این نوع ممکن است جهت بازگشت به فعالیت‌ها و ورزش‌های معمول بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که قبلاً ذکر شد قوزک‌بند طبی سفارشی در هنگام رگ به رگ شدن و کشیدگی مفصل مچ پا و اطراف آن گزینه‌ای عالی است.

آسیب‌های شدید مچ پا

اگر به دنبال ارتزی هستید که حالت فیت و سفارشی داشته باشد از نوع بنددار استفاده کنید. این نوع ممکن است جهت بازگشت به فعالیت‌ها و ورزش‌های معمول بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که قبلاً ذکر شد قوزک‌بند طبی سفارشی در هنگام رگ به رگ شدن و کشیدگی مفصل مچ پا و اطراف آن گزینه‌ای عالی است.

برای صدمات شدیدتر مچ پا می‌توانید از بریس‌های سفت‌تر یا مخصوص پس از آسیب‌دیدگی استفاده کنید. در زمان آسیب شدید به حمایت و تثبیت بیشتری نیاز دارید. بنابراین بهتر است از یک ارتز سفت‌تر استفاده نمایید. برخی از انواع مچ‌بندها قابل تنظیم یا دارای کفی‌هایی به همراه پانل در کنار هستند. از این بریس ها ترجیحاً می‌توان بلافاصله پس از آسیب استفاده کرد.

آسیب‌های مچ پایی که به طور کامل یا نسبی بهبود یافته‌اند

برای آسیب‌های مچ پایی که به طور کامل یا نسبی بهبود یافته‌اند می‌توان از قوزک‌بندهای طبی الاستیکی استفاده کرد. اگر نگران آسیب‌دیدگی مجدد در حین فعالیت هستید، می‌توانید از این نوع بریس استفاده کنید.

بنابراین مچ‌بندها یا قوزک‌بندهای الاستیکی می‌توانند برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی مکرر نیز مطلوب باشند. بریس‌های الاستیکی از مچ پای ضعیف حمایت می‌کنند. با استفاده از ارتزهای الاستیکی می‌توانید روی تقویت پای خود نیز کار کنید. به تدریج با سالم و فعال شدن مفصل آسیب‌دیده می‌توانید استفاده از قوزک‌بند طبی پا را کنار بگذارید.

آسیب‌ دیدگی‌های مزمن

باید به این نکته توجه داشته باشید که برای آسیب‌دیدگی‌های مزمن باید به طور مکرر از بریس یا مچ‌بند طبی پا استفاده شود تا سطح درد کاهش یابد یا از افزایش سطح درد و سایر مشکلات جلوگیری شود.

بریس‌های ساق‌دار، الاستیکی و انواعی که به طور کامل پا را حمایت می‌کنند به کاهش تورم و تجمع مایعات از طریق فشرده‌سازی کمک می‌کنند. انتخاب این نوع ارتزها به نیاز شما بستگی دارد. از پزشک یا متخصص فیزیوتراپی خود بپرسید که چه نوع مچ‌بند طبی برای شرایط خاص شما مناسب است. آن‌ها می‌توانند در انتخاب بهترین نوع بریس مچ پا به شما کمک کنند.

تعیین سایز مناسب


سایز قوزک‌بند طبی پا باید فیت باشد اما نه آنقدر محکم که گردش خون را قطع کند. بریس‌های بنددار به راحتی قابل تنظیم هستند. با این حال جدول سایز را به دقت بررسی کنید. همچنین توصیه می‌کنیم نظرات سایر بیماران را در خصوص نوع ارتزی که انتخاب کرده‌اید، مطالعه نمایید. به عنوان مثال آیا سایز بریسی که انتخاب کرده‌اید بزرگ است؟ نظر سایر افراد چیست؟

آیا ارتزهای مارک‌دار بهتر هستند؟


برای انتخاب بریس مچ پا به بودجه خود توجه کنید. مارک‌های معروف گران‌قیمت‌تر هستند. هرچند این مارک‌ها پشتوانه‌ای از تحقیق و تجربه را دارند، بنابراین با خرید آن‌ها یک مچ‌بند طبی با دوام و حمایت‌کننده خواهید داشت.

 

ارتزهای مارک‌دار

 

از طرف دیگر مارک‌های عمومی هزینه کمتری دارند و گاهی اوقات عملکردهای مشابهی را ارائه می‌دهند. اگر قصد دارید برای مدت کوتاهی از قوزک‌بند طبی پا استفاده کنید (مانند پیچ‌خوردگی خفیف) یک گزینه عمومی و مقرون به صرفه ممکن است بهترین عملکرد متناسب با نیاز شما را ارائه دهد. اگر به بیماری مزمنی مانند آرتریت مبتلا هستید ممکن است بخواهید کمی بیشتر روی ارتز مچ پای خود سرمایه‌گذاری کنید.

محافظت و حمایت پس از آسیب‌دیدگی مهم است اما مسلماً نمی‌خواهید یک عامل خارجی باعث کاهش قدرت در سایر اندام‌ها شود. این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ بریس در صورت نیاز از مچ پای شما حمایت می‌کند. اما در صورت استفاده طولانی مدت قوزک‌بند طبی ممکن است منجر به ضعیف شدن عضلات پا شود. بریس مچ پا موجب محدود شدن حرکات عضلات می‌گردد. در نهایت هنگام فعالیت کمتر از عضلات استفاده می‌کنید و این روند منجر به کاهش قدرت و ضعف آن‌ها می‌شود. ضعیف شدن عضلات ممکن است منجر به بروز آسیب‌دیدگی مکرر شود.

بسیاری از داروخانه‌ها گزینه‌های مناسبی جهت مچ‌بندهای طبی پا دارند. با این حال ممکن است در انتخاب آن‌ها محدودیت داشته باشید و بریس مورد نیاز خود را پیدا نکنید. فروشگاه‌های تخصصی گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید متناسب با شرایط و نیاز خود مچ‌بند طبی مورد نظر خود را بیابید.

انواع مواد تشکیل‌دهنده‌ی ارتز مچ پا


پارچه هیدرامش

  • تنفس‌پذیر
  • راحت
  • حمایت‌کننده

پارچه نئوپرن

  • انعطاف‌پذیر
  • نرم
  • راحت
  • تنفس‌پذیر
  • گرمای بدن را حفظ می‌کند تا ناحیه گرم نگه داشته شود

پارچه لیکرا (اسپندکس)

  • انعطاف‌پذیر
  • کشسان
  • سبک وزن
  • تنفس‌پذیر

هنگام بررسی ارتزهای پا در صورت نگرانی از بروز حساسیت به دنبال انواع بدون لاتکس باشید.

سؤالات متداول


مچ‌بند طبی پا باید چقدر محکم باشد؟

بریس مچ پا باید فیت باشد. اما نباید به طرز ناراحت‌کننده‌ای محکم باشد. از قوزک‌بندی استفاده کنید که به خوبی عمل فشرده‌سازی را انجام دهد اما در عین حال به اندازه‌ای شل باشد که اجازه تنفس مناسب را به پا بدهد.

آیا بریس‌ها قابل شستشو هستند؟

بله، اکثر مچ‌بندهای طبی پا قابل شستشو هستند. بسیاری از افراد بریس خود را هنگام ورزش می‌پوشند، بنابراین رعایت بهداشت مهم است. بیشتر ارتزها دارای دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه شستشو هستند. اغلب هنگام شستشو باید تسمه‌ها یا بست ها را بردارید. بسیاری از انواع مچ‌بندهای طبی را می‌توان با آب گرم و صابون شست. با این حال اکثر آن‌ها را نمی‌توان در خشک کن قرار داد. خشک کردن در هوا بهتر است. قبل از استفاده مجدد مطمئن شوید که بریس‌ها کاملاً خشک شده‌اند.

چه زمانی باید از مچ‌بند طبی پا استفاده کنید؟

جهت پیشگیری از آسیب‌دیدگی از قوزک‌بند طبی پا حین ورزش یا فعالیت استفاده کنید. در صورت ابتلا به بیماری مزمن یا جهت توانبخشی پس از آسیب می‌توانید بنا بر دستور پزشک در طول روز از بریس مچ پا استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره و تماس