رگ به رگ شدن کمر چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

  1. خانه
  2. مقالات
  3. رگ به رگ شدن کمر چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

کشیدگی عضلات کمر یا رگ به رگ شدن عضلات کمر یک مشکل شایع است که به دلیل تحمل وزن بالاتنه توسط این منطقه ایجاد می‌شود. هر فردی ممکن است با مشکل کشیدگی در ناحیه کمر – یا پایین کمر – مواجه شود که این مسئله بسیار دردناک است و باعث مشکل در حرکت طبیعی بدن می‌شود.

کشیدگی کمر اغلب با استراحت و تغییر فعالیت بهبود می‌یابد. در صورتی که با گذشت چند هفته مراقبت، درد و علائم شما ادامه یافت یا مانع انجام فعالیت‌های روزانه شما شد، به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک می‌تواند برای یافتن علت درد، شما را معاینه کرده و یک طرح درمانی ایجاد کند، که به تسکین و رفع درد شما کمک می‌کند. در این مقاله در مورد علائم و علت‌های رگ به رگ شدن عضله در کمر صحبت خواهیم کرد و روش‌های درمانی موجود توضیح داده می‌شود. شما میتوانید برای دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ تماس بگیرید.

علائم رگ به رگ شدن کمر


علائم رگ به رگ شدن کمر

اگر فردی به دلیل حرکت ناگهانی یا آسیب، دچار رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی عضله در کمر شود، هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد شخص صدای تق یا پارگی را احساس می‌کند.

علائم رگ به رگ شدن کمر شامل موارد زیر است:

  • کاهش عملکرد و محدودیت حرکتی
  • راه رفتن، خم شدن یا صاف ایستادن که با سختی انجام می‌شود.
  • ورم و کبودی
  • گرفتگی یا اسپاسم عضلانی
  • درد ناگهانی در کمر

علت رگ به رگ شدن کمر چیست؟


علت رگ به رگ شدن کمر

کشش بیش از حد رباط‌ها یا رگ به رگ شدن، که بافت‌های نواری هستند و وظیفه حفظ ستون فقرات را بر عهده دارند، ممکن است رخ دهد. این کشش بیش از حد می‌تواند منجر به پارگی رباط‌ها، پارگی عضلات یا تاندون‌هایی که عضلات را به ستون فقرات متصل می‌کنند، شود.

رگ به رگ شدن در اثر کشیدگی رخ می‌دهد که فرد عضلات یا رشته‌های عضلانی را فراتر از محدوده حرکت طبیعی آن‌ها کشش می‌دهد.

منجر به رگ به رگ شدن می‌تواند عوامل مختلفی باشد از جمله:

  • چرخش یا پیچ خوردگی
  • کشیدن بیش از حد
  • بلند کردن اشیاء سنگین
  • ورزش‌هایی که نیازمند کشش یا فشار است، مانند فوتبال

این عوامل می‌توانند باعث آسیب دیدن رباط‌ها و عضلات شده و در نتیجه به رگ به رگ شدن منجر شوند.

عوامل خطر


دیگر عوامل خطر رگ به رگ شدن کمر عبارتند از:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • خم کردن بیش از حد کمر
  • عضلات ضعیف کمر یا شکم
  • حالت نامناسب بدن
  • سفت شدن عضلات همسترینگ

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر درد پس از ۱ تا ۲ هفته برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

در برخی شرایط، ممکن است مراجعه به اورژانس یا تماس با ۱۱۵ لازم باشد. در صورتی که به مشکلات زیر دچار هستید، دریافت خدمات پزشکی اهمیت دارد:

  • هنگامی که شخص صدمه می‌بیند، صدای شکستگی یا تق تق می‌شنود.
  • ناحیه آسیب دیده در کمر، بی‌حس شده، تغییر رنگ داده یا با لمس آن، سرما احساس می‌شود.
  • تب ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸٫۳ سانتیگراد) همراه با درد.
  • بیمار کنترل ادرار یا مدفوع را از دست می‌دهد.
  • شخص قادر به ایستادن نیست.
  • ادرار کردن همراه با درد است یا ادرار همراه با خون می‌باشد.
  • درد شدیدی در شکم احساس شود.

رگ به رگ شدن کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟


تشخیص درد کمر، علاوه بر انجام معاینات جسمانی کامل و سابقه پزشکی، ممکن است شامل موارد زیر باشد. با این حال، آزمایشات تخصصی به طور معمول لازم نیست.

۱٫ تصویربرداری اشعه ایکس: این آزمایش تشخیصی تصاویری از بافت‌ها، استخوان‌ها و اندام‌های داخلی را فراهم می‌کند.
۲٫ سی تی اسکن: این آزمایش تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس و یک کامپیوتر، تصاویری با جزئیات کامل از بدن ایجاد می‌کند. این تصاویر، جزئیات استخوان‌ها، عضلات، چربی و اندام‌ها را نشان می‌دهد.
۳٫ ام آر آی: این آزمایش با استفاده از ترکیب آهنرباهای بزرگ، امواج رادیوفرکانسی و یک کامپیوتر، تصاویر دقیقی از اندام‌ها و ساختارهای درون بدن ایجاد می‌کند.
۴٫ اسکن استخوانی رادیونوکلاید: این روش تصویربرداری هسته‌ای، با استفاده از مقدار کمی ماده رادیواکتیو و تزریق آن به درون جریان خون، توسط یک اسکنر شناسایی می‌شود. این آزمایش، جریان خون در استخوان و فعالیت سلولی درون استخوان را نشان می‌دهد.
۵٫ الکترومیاگرام (EMG): این آزمایش عملکرد عصب و عضله را ارزیابی می‌کند.

درمان


درمان رگ به رگ شدن کمر معمولاً با روش‌های ساده قابل انجام است. یکی از چالش‌های اصلی درمان این وضعیت این است که علائم آن ممکن است به مدت هفته‌ها و حتی ماه‌ها ادامه داشته و تسکین درد زمان‌بری نیاز دارد. با این حال، درمان می‌تواند به کاهش احتمال آسیب در آینده کمک کند.

گاهی اوقات، بهترین درمان برای درد عضلانی معمولی، صرفاً زمان است. از آنجایی که تسریع فرآیند بهبودی حتی با بهترین درمان‌ها هم ممکن است کمک زیادی نکند، باید از درمان‌هایی که به طور بالقوه مضر هستند، خودداری کرد. به‌ویژه داروها و به‌طور خاص داروهایی که احتمال اعتیادآوری دارند، برای درمان کمردرد توصیه نمی‌شود. براساس داده‌های علمی که مقایسه صدها درمان را با یکدیگر انجام می‌دهد، بهترین پیشنهاد این است که افراد را تشویق کنیم که به آرامی و به مرور حرکت کنند. بدون توجه به اینکه این حرکات از طریق فیزیوتراپی یا فعالیت‌های دیگر انجام شود، حرکت آرام و ملایم بهترین راه برای درمان کمردرد عضلانی به نظر می‌رسد.

خودمراقبتی

کسانی که دچار کشیدگی در عضلات کمر هستند، برای پیشگیری از آسیب بیشتر، بهتر است استراحت کنند. با این وجود، نباید تحرک بدنی را به طور کلی متوقف کنند. حرکات آرامی که منجر به درد نمی‌شود، می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند.

کیسه یخ و داروهای ضدالتهاب به کاهش ورم و درد کمک می‌کند و پزشک ممکن است داروهای شل کننده عضله تجویز کند.

پس از رگ به رگ شدن کمر، بهتر است که کارهای زیر را انجام دهید:

  • در چندین روز اول پس از آسیب، به مدت ۱۵ – ۲۰ دقیقه و چندین بار در روز برای کاهش ورم، کیسه یخ را در محل درد قرار دهید.
  • پس از گذشت چند روز، برای کاهش درد از کیسه آب گرم استفاده کنید و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه آن را در آن ناحیه بگذارید.
  • برای کاهش درد و ورم می‌توانید قرص آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنید.

ورزش‌ها

انجام ورزش‌های زیر می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند.

با این حال، ضروری است که از حرکات اضافی که باعث ناراحتی می‌شود خودداری کرده و در صورتی که بر نواحی دیگر بدن فشار وارد می‌کند، ورزش را متوقف کنید.

حرکت کششی لگن تا پاشنه

حرکت کششی لگن تا پاشنه جهت کاهش درد رگ به رگ شدن کمر

  • روی زانوها و دست‌های خود روی زمین قرار بگیرید و زانوها را زیر لگن قرار دهید و دست‌ها در زیر شانه، به سمت جلو کشیده شوند.
  • کمر و گردن را صاف نگه داشته و آرنج را کمی خم کنید.
  • باسن را کمی به سمت عقب و به سمت پاشنه پا بکشید.
  • در حالی که نفس عمیق می‌کشید و آن را بیرون می‌دهید این کشش را ادامه دهید و سپس به حالت اولیه برگردید.
  • این تمرین را ۸ – ۱۰ بار تکرار کنید.

خم کردن لگن

خم کردن لگن جهت کاهش درد رگ به رگ شدن کمر

  • به پشت دراز بکشید و یک بالشتک صاف را زیر سر خود قرار دهید.
  • زانوها را خم کنید، کف پا را صاف قرار داده و به اندازه عرض لگن از هم دور کنید.
  • با کشیدن چانه به سمت داخل، بالاتنه را ریلکس کنید.
  • کمر را به آرامی و صاف روی زمین قرار دهید و دنبالچه را بالا بکشید.
  • به آرامی حرکت معکوس را انجام دهید و لگن را به سمت پاشنه پا فشار دهید.
  • این حرکت را ۱۰ – ۱۵ بار تکرار کنید.

کشش کمر

کشش کمر جهت کاهش درد رگ به رگ شدن کمر

  • روی شکم دراز بکشید در حالی که سینه صاف روی زمین قرار دارد، وزن بدن را روی بازوها قرار دهید.
  • به آرامی روی بازوها فشار وارد کرده و سینه را از زمین بلند کنید و سپس شکم را بالا ببرید. لگن و کفل را روی زمین نگه دارید.
  • کمر را شل کنید و از بازو برای فشار دادن استفاده کنید.
  • به مدت ۵ – ۱۰ ثانیه بالا بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید.
  • این حرکت را ۸ – ۱۰ بار تکرار کنید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای تقویت عضلات کمر

فیزیوتراپ می‌تواند ورزش‌هایی را به شما آموزش دهد که کمر و عضلات مرتبط به شکم و همسترینگ را تقویت کند که به حمایت از ستون فقرات و عضلات کمر و تاندون‌ها کمک می‌کند. فیزیوتراپ همچنین به شما نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های روزانه خود را تغییر دهید تا خطر آسیب مجدد کمر کاهش یابد.

تزریق دارو

تزریق کورتیکواستروئید و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) می‌تواند به کاهش ورم کمک کند، درد را تسکین داده و به بهبود آسیب وارد شده کمک کند.

جراحی

اگر درمان‌های کم خطر، درد کمر را کاهش ندهد، یا کمر به طور مکرر آسیب می‌بیند، پزشک ممکن است که جراحی را پیشنهاد دهد. گزینه‌های درمانی براساس علت کمردرد و علائم آن، متفاوت خواهد بود. پزشک بهترین روش درمان را که مناسب شرایط شما است، پیشنهاد می‌دهد.

دوران بهبودی چه مدت طول می‌کشد؟


بیشتر کشیدگی‌ها و رگ به رگ شدن کمر، در طول ۲ هفته بهبود می‌یابد و بیش از ۹۰ % افراد در طول یک ماه به طور کامل بهبود می‌یابند.

بیمار باید از انجام ورزش‌های شدید به مدت ۸ هفته خودداری کند تا خطر آسیب دوباره کاهش یابد.

چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟


برای پیشگیری از رگ به رگ شدن کمر، بهتر است که موارد زیر را رعایت کنید:

  • قبل از ورزش کردن، حرکات کششی را انجام دهید.
  • از خمیده کردن و قوز کردن بدن خودداری کنید.
  • از کفش‌های راحت با پاشنه‌های کوتاه استفاده کنید.
  • وزن خود را متعادل نگه دارید.
  • صندلی که برای نشستن انتخاب می‌کنید، باید قسمتی برای حمایت از کمر داشته باشد.

نکات زیر نیز می‌تواند مؤثر باشد:

اجسام را با دقت از جا بلند کنید

با مراعات احتیاط هنگام بلند کردن اجسام سنگین، می‌توانید از رگ به رگ شدن عضلات کمر جلوگیری کنید.

برای انجام بلند کردن ایمن اجسام سنگین، مراقبت‌های زیر را رعایت کنید:

۱. نزدیکی جسم به کمر: جسم را به نزدیکی منطقه کمر نگه دارید. این عمل باعث کاهش فشار بر روی کمر می‌شود.

۲. حفظ تعادل: پاها را با فاصله اندکی از هم قرار دهید و یک پا را کمی جلوتر از دیگری قرار دهید تا تعادل خود را حفظ کنید.

۳. پیشگیری از خم شدن کمر: هنگام بلند کردن اجسام سنگین، از خم کردن کمر خودداری کنید. این عمل می‌تواند تنش غیرطبیعی را بر روی عضلات و رگ‌ها ایجاد کند.

۴. جلوگیری از چرخش کمر: هنگام بلند کردن اشیاء سنگین، کمر خود را نچرخانید. چرخش کمر می‌تواند به عضلات و رگ‌های کمر آسیب برساند.

با رعایت این راهنماها، شما می‌توانید از صدمات و رگ به رگ شدن عضلات کمر در هنگام بلند کردن اجسام سنگین جلوگیری کنید.

یوگا انجام دهید

یوگا نیز به کاهش درد کمک کرده و عضلات کمر را تقویت می‌کند. یوگا می‌تواند برای دردهای مزمن کمر، یک روش درمانی مؤثر باشد. با تقویت کمر و بهبود انعطاف‌پذیری بدن، می‌توان از رگ به رگ شدن عضلات کمر پیشگیری کرد.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان پروتز تلفن نوبت دهی کلینیک